Choď na obsah Choď na menu
 

 

Automobilky čaká drastické prepúšťanie

Automobilky čaká drastické prepúšťanie Pohár trpezlivosti pretiekol. Po tom, ako agentúra Moody´s znížila rating Peugeotu a Fiatu, šéf druhého menovaného a zároveň prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov Sergio Marchionne bije na poplach. Výroba v automobilkách totiž stráca efektivitu a situácia je neudržateľná, preto vyzýva na zatváranie tovární a prepúšťanie. „Bojím sa, že ak nepristúpime k radikálnym riešeniam, európsky automobilový trh sa prepadne do najhoršej a najdlhšej krízy, akú kedy zažil,“ cituje Marchionneho agentúra Reuters. Jediné riešenie Európsky automobilový trh sa už mesiace zmieta v kríze a bojuje so slabnúcim dopytom a znižovaním objemu výroby. Riešením zúfalej situácie je podľa Marchionneho zatváranie tovární, ktoré bežia aj na polovičný výkon, a prepúšťanie nadbytočných ľudí. Zároveň naznačil, že situáciu komplikujú lacné ázijské značky, predovšetkým z Kórey. „Myslím si, že teraz nie je vhodný čas na absolútne voľný obchod,“ povedal. Analytici sa zhodujú, že radikálny rez tohto odvetvia by skutočne priniesol oživenie. „Aby automobilka dosahovala zisk, musia sa výrobné kapacity využívať minimálne na 80 percent. Značky ako PSA Peugeot Citroën, Fiat či Opel/Vauxhall sa dostali pod túto úroveň, a preto je zatvorenie tovární jediným riešením,“ vysvetľuje Vladimír Rybecký z českého magazínu Autoweek. Tisíce výpovedí Marchionne začal šíriť paniku po tom, čo agentúra Moody´s znížila rating Fiatu a Peugeotu o jeden stupeň s negatívnym výhľadom. Zatvorenie pre nízke využitie výroby hrozí najmä fabrike PSA v Aulnay a závodu Opel v nemeckom Bochume. V ohrození je ešte minimálne päť alebo šesť ďalších fabrík, hoci pôvodne hrozil koniec iba spomínaným dvom. „Zvlášť v prípade Peugeotu nebude zatvorenie Aulnay stačiť, ďalšia na rade bude najskôr prevádzka v Rennes,“ doplnil analytik Jiří Šimara z Cyrrusu. Podobný osud čaká aj továrne Seatu, ktoré sa však možno koncern Volkswagen bude snažiť preorientovať na výrobu iných značiek koncernu. „Taliansky Fiat tiež ponúka svoje výrobné kapacity Mazde, ale stačiť to nebude,“ hovorí Šimara. Zatvorenie spomínaných tovární by znamenalo prepustenie vyše 80-tisíc ľudí. To však nedopustia odbory, ktoré majú veľkú silu najmä v Nemecku a vo Francúzsku. „Z ekonomického hľadiska sa mala táto situácia už dávno riešiť, ale, žiaľ, zavrieť továreň s tisíckami zamestnancov je v Európe politická záležitosť,“ podotýka Rybecký. „Isté však je, že skôr či neskôr k tomu dôjsť musí, aj keď predaj trochu ožije.“ Dokedy? „Súčasný európsky trh je príliš malý na to, aby uživil všetky svoje automobilky,“ hovorí Šimara. Problémové značky, ako napríklad Peugeot či Opel, nie sú podľa neho schopné kompenzovať výpadky tržieb v Európe ziskom na iných trhoch. V tejto súvislosti prekvapujú informácie, s ktorými prišiel francúzsky denník La tribune. Podľa nich totiž General Motors rokuje s francúzskou spoločnosťou PSA Peugeot Citroën o prípadnej fúzii svojej dcérskej firmy Opel s automobilovou divíziou Peugeotu. Rozhodnúť by sa malo do konca roka. Podľa Rybeckého sa môžu európske automobilky inšpirovať v USA, kde podobné veľké škrtanie prebehlo ešte počas prvej krízy. „Americké značky sa dostali do neriešiteľných problémov kvôli záväzkom k odborárom a výroba stratila efektivitu,“ vysvetľuje Rybecký. Napokon však k zatváraniu došlo a americké značky dnes majú doslova žatvu a trhajú rekordy v predaji aj vo výrobe.